Ontmoet de Maker - Anton Teeuw

Kun je een persoonlijke ervaring delen waardoor je je bent gaan richten op duurzaamheid?

Toen ik mijn bedrijf begon, was er geen gedetailleerd plan - alleen een sterk verlangen om iets nuttigs en moois te maken van afval. Toen ik nog architectuur studeerde aan de Universiteit van Apllied Sciences, was duurzaamheid niet echt een belangrijk onderwerp in de industrie. Maar alles veranderde toen ik vader werd. Het gaf me een dieper gevoel van verantwoordelijkheid voor de toekomst en de traditionele bouwmethoden die ik had geleerd voelden niet meer goed. Toen ben ik begonnen met het ontwikkelen van een biobased bouwmateriaal - een duurzame plank die anders was dan alles wat er bestond. Dit leidde uiteindelijk tot Planq. Ik wilde het potentieel ervan laten zien, niet alleen als iets "milieuvriendelijks" maar ook als iets dat stijlvol en innovatief kon zijn. Ik begon met het ontwerpen van meubels zoals tafels en stoelen, en al snel groeide de belangstelling en voor ik het wist waren we een meubelmerk geworden!

Wat was het beslissende moment waarop je je realiseerde dat een dergelijk bedrijf nodig was?

Eerlijk gezegd is het al doende ontstaan. We zijn niet begonnen met het ontwerpen van een stoel en dan op zoek te gaan naar materialen. Het was andersom: het was 'materiaalgedreven ontwerp'. We vroegen ons af: "Wat kunnen we van dit circulaire materiaal maken dat zowel modern als uniek is?"
Daar begon de reis.

Hoe komen je persoonlijke waarden overeen met de missie van je bedrijf?

Ik heb altijd al de gave gehad om ideeën uit verschillende industrieën met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld, iets uit de bouwindustrie werd een oplossing voor de meubelwereld, gecombineerd met technieken geleend van de auto-industrie. Ik vind het ook geweldig hoe de mode-industrie
altijd trends zet en de grenzen verlegt. Ik laat me door die benadering inspireren om te blijven innoveren en buiten de gebaande paden te denken,
in plaats van vast te houden aan de 'klassieke' manier van meubels maken.

Met welke uitdagingen werd u geconfronteerd in de beginfase van het opbouwen van het bedrijf?

Terugkijkend was de timing op een vreemde manier perfect. Ik had op dat moment niets te verliezen - geen hypotheek, geen hoge kosten. Ik leefde nog steeds van een studentenbudget. Maar wat ik wel had, was een enorme motivatie om te slagen. Vader worden gaf me een ongelofelijke drive.
Opeens had ik een gezin te onderhouden en dat stimuleerde me om mijn carrière serieus te nemen.
Het is grappig: wat op dat moment als een wonder voelde, bleek mijn grootste motivatie te zijn.
En voor wie het zich afvroeg: ja, we zijn nog steeds gelukkig samen en we hebben inmiddels een tweede dochter in ons gezin verwelkomd!

Hoe definieert u succes voor uw bedrijf, naast de financiële cijfers?

Dat is een grote vraag. Natuurlijk is winst maken belangrijk. Maar voor mij zou het nog meer voldoening geven om een merk te bouwen dat anderen inspireert. Ik zou graag willen dat we een van de eerste bedrijven zijn die de meubelindustrie echt in de goede richting duwen, in de richting van duurzamere praktijken die echt impact kunnen hebben in de wereld!

Welke opkomende trends op het gebied van duurzaamheid en circulair ontwerp heb je recentelijk waargenomen?

Het is een spannende tijd omdat er op dit moment zoveel beweging zit in duurzaamheid en circulair ontwerpen. Maar een van de grootste uitdagingen die ik zie is authenticiteit: hoe weten we wat echt duurzaam is? Het gaat niet alleen om producten; deze onzekerheid is overal - van het nieuws tot de politiek en vooral in marketing. Dus in plaats van te schreeuwen over hoe duurzaam we zijn, geloof ik in het geven van de transparantie die mensen verdienen. We laten precies zien wat we doen, zonder er doekjes om te winden. Is het perfect? Nee. Kan het beter? Altijd. Maar de sleutel is om mensen zelf te laten beslissen of wat we doen echt duurzaam aanvoelt. En, verrassend genoeg, lijkt deze eerlijkheid aan te slaan.

Hoe ziet u de vraag van consumenten naar duurzame meubels de komende jaren evolueren?

We staan op een keerpunt. Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat hun keuzes ertoe doen, zelfs als het om meubels gaat. Consumenten willen investeren in stukken die niet alleen mooi zijn, maar ook een positieve impact hebben. En ik denk dat die vraag alleen maar zal toenemen naarmate mensen zich meer bewust worden van de ecologische voetafdruk achter elke aankoop.

Hoe breng je een esthetisch ontwerp in balans met duurzaamheidsprincipes?

Het is altijd een delicaat evenwicht en de echte uitdaging is niet alleen om design en duurzaamheid op elkaar af te stemmen, maar ook om het betaalbaar te maken. De realiteit is dat consumenten gewend raken aan lagere prijzen en dat zet elk merk onder druk. Maar voor ons gaat het erom een harmonie te vinden tussen die drie pijlers: duurzaamheid, design en prijs. Een duurzaam product zou moeten betekenen dat het gemaakt is om lang mee te gaan, met kwaliteitsmaterialen, maar soms is dat moeilijk te realiseren met een krap budget. We sluiten geen compromissen op het gebied van duurzaamheid - ons doel is om meubels te maken die er geweldig uitzien, milieuvriendelijk zijn en jarenlang deel kunnen uitmaken van iemands leven.

Welke invloed hebben wereldwijde bewegingen en regelgeving op het gebied van duurzaamheid op uw bedrijf?

Hoewel we de gevolgen nog niet direct hebben gevoeld, beginnen we nu al rimpelingen te zien. Wereldwijde gebeurtenissen, zoals oorlogen, hebben invloed op de kosten van grondstoffen en transport in verschillende sectoren. Maar dichter bij huis, hier in Nederland, verandert een nieuwe wet op textielafvalbeheer (UPV) het landschap. Bedrijven beginnen zich te realiseren dat ze binnenkort te maken krijgen met belastingen op hun onverkochte stoffen en afval. Nu komen ze naar ons toe, op zoek naar oplossingen voor hun afvalstromen. Dit opent nieuwe deuren voor ons - wat ooit een uitdaging was, wordt nu snel een kans.

Bedrijfsvisie en toekomstplannen

Aan welke nieuwe producten of innovaties werkt u op dit moment en hoe sluiten deze aan bij uw algemene missie en duurzaamheidsdoelstellingen?

Op dit moment werken we aan een nieuw project genaamd de 'Super Sofa'. Het concept is eenvoudig en past helemaal in de filosofie van ons merk. We willen niet zomaar een nieuw bankontwerp aan de wereld toevoegen! In plaats daarvan richten we ons op hoe de bank is gemaakt. Elk materiaal dat we gebruiken is duurzaam en niet gebaseerd op olie. De hele bank is gemaakt van hergebruikte materialen en we gebruiken de beste duurzame stoffen voor de bekleding. Het is dus een nieuw product, maar zonder de noodzaak van nieuwe grondstoffen.

Zijn er plannen om je productlijn uit te breiden of nieuwe markten aan te boren?

Zeker weten! Naast de Super Sofa breiden we onze collectie uit met meer producten, zoals een echt duurzame telefooncel
en meeting pod. We zijn altijd op zoek naar nieuwe ideeën en manieren om te verbeteren.

Welke partnerschappen of samenwerkingsverbanden ziet u als essentieel voor de toekomst van uw bedrijf?

We willen directer produceren, zodat we ons doel kunnen bereiken om zoveel mogelijk textielafval te recyclen in onze ontwerpen.

Hoe ziet u de toekomst van duurzaam ontwerp in de meubelindustrie?

Regelgeving wordt de komende jaren steeds belangrijker. Je zult je duurzaamheidsinspanningen moeten bewijzen door middel van certificeringen, en we werken al aan een EPD (Environmental Product Declaration) om dat voor te zijn.